fredag, juli 11, 2008

need to have, nice to have

älskade syster var här o fikade i förmiddags. med sig hade hon fika från underbara gateau. det var min favorit; kardemummabulle o sen hade hon slagit på stort o köpt två olika bakverk o en stor muffins. vi satt i soffan o svullade o pratade barn. vuxet kan tyckas! men ännu mer vuxet o diskutera ekonomi.

hon introducerade ett tänkande för mig som jag ska försöka anamma. "åh jag vill ha nya gardiner till köket!" hmm need to have eller nice to have? alltså, BEHÖVER jag verkligen nya gardiner eller VILL jag bara ha nya gardiner. hur mycket pengar kan man inte spara genom o tänka igenom sina köp två gånger innan man handlar. o så kommer man hem med de där gardinerna o inser att "oj, jag hade visst tre par gardiner i garderoben, snarlika till de nya jag köpt".

jag sattes genast på prov när jag var inne på H&M idag för o köpa ett vitt linne som jag BEHÖVDE till klänningen jag ska ha imorgon. har jag inte vita linnen i garderoben? jo! men har jag ett sånt fint rynkat linne för endast 49,50:- i garderoben? nej! så...jag föll för frestelsen o spenderade de där 49,50:- på ett egentligen helt onödigt plagg. för om jag bara tar mig orken o letar igenom min stökiga garderob så hittar jag säkert fyra vita linnen.

jag är såååå dålig på o hålla i mina pengar. tackar min skyddsängel var gång jag ser på "lyxfällan" o andas ut över att jag inte befinner mig ens i närheten av en så svår situation som de som är med där är. men, ändå, mina pengar tar slut långt innan nästa lön kommer. o jag är väldigt bra på o tycka att allt i skafferiet är tråkigt o går till konsum i stället.

så, nu har jag fått gnälla av mig en sista gång. jag o R har gett oss själva "tillåtelse" att njuta o unna oss dagarna på mallis. dels är det vår första utlandsresa tillsammans o säkert sista "riktiga" semestern på ett tag nu när vi måste prioritera annat. så i augusti är det vi som blir vuxna haha!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Här har man missat massor!
Stort grattis till växande fröet!
Kram

Jessica sa...

en annan sida av anna; tack tjejen! :) kram

Lina H. sa...

ha hha prioritera. shit. du har ju vuxit minst en decimeter sedan jag var i huvudstaden senast. :) Love you!

Jessica sa...

missy h; sluta skratta åt mig ;) denna unge kommer få överleva på ändlös kärlek för pengar kommer det vara ont om haha! love you to!