onsdag, december 10, 2008

en titt hos tuttdoktorn

för två veckor sedan så upptäckte jag en knöl i vänster bröst. jag är nog inte ensam om att tänka cancer det första man gör. kärleken, som är helt galet hypokondrisk, blev jätteorolig. så fick ringa sjukvårdsupplyssningen mitt i natten. stackars sköterskan där kunde väl inte säga mer än att hon trodde det var mjölkkörtelsrelaterat. hade en tid hos barnmorskan någon dag senare så frågade då henne vad hon trodde. hon trodde också det var svullna mjölkkörtlar. hon fann ingen anledning att kolla upp det innan förlossningen utan istället hålla koll på den efteråt.

igår bad jag om en tredje åsikt o vem bättre att fråga än mrs.tits! (okej hon hette visst tiits, men inte lika kul!) så hon kollade, o klämde, på knölen. o berättade att hon fått en cysta under sin graviditet, som varit godartad. kändes som att hon tog min oro på större allvar än min barnmorska o hon skrev ut en remiss till bröstmottagningen på södersjukhuset.

ringde dit imorse o hade tur att få en tid på en gång. fick träffa en ung kvinnlig läkare som betonade att det var vanligt att få svullnader i brösten under graviditet o att jag inte alls låg i någon riskzon vad det gäller just cancer. hon undersökte mig noga o länge o sa "jo mina fingrar säger iaf att det inte är cancer!". lätt skoj tycker jag :) lättnad! men jag ska iaf få göra ett ultraljud för att fastställa att det rör sig om mjölkkörtlar o hon trodde inte jag behövde gå vidare m cellprov.

så status är god. kärleken kan andas ut. o jag kan nu lägga detta bakom mig o fokusera på en mer viktig uppgift; att få träffa ellen!

4 kommentarer:

miss cloudberry sa...

oj vilken pers! du är långt ifrån min enda vän som åkt in o kollat sina bröst. jag checkar mina hemma ofta... nya rutiner efter 25 ;)

yllet sa...

men gumman! bra att du kollade upp det istället för att oroa dig! du ska ju fokusera på att må bra och spara krafter inför förlossningen! bra jobbat!
KRAM!

Jessica sa...

miss cloudberry; jag sällar mig till skaran av bröst-vänner ;)

yllet; att oroa sig är aldrig bra!

Lina H. sa...

gud vad märkligt, igår satt jag å letade knölar för första gången på x antal år, istället för varje månad. vilket märkligt sammanträffande. pöööösss!