fredag, januari 16, 2009

det lilla underverket


jag hade gett upp hoppet om att hon skulle komma ut självmant men så startade värkarna kl.01 på natten till måndagen, o kl.06 var vi inne på förlossningen. kl.11 var jag helt öppen o det var bara o vänta. kl14.38 kom så Ellen Frida Felicia till världen!

jag tackar gud för epiduralen, utan den hade det varit en pärs. jag som egentligen är ganska nålrädd förvånade mig själv genom o be om både akupunktur o epidural. akupunkturen kan jag inte påstå att jag kände någon effekt av, men under epiduralen så var det ju faktiskt rätt lätt ett tag. vi blev till o med intervjuade av svenska dagbladet under tiden!

när hon så väl kom ut, så kom hon på sniskan. vilket resulterade i rejäla bristningar för min del o Ellens lilla huvud var alldeles deformerat haha! jag blev ivägrullad på operation nästan direkt efter att hon kom ut. det var en udda känsla, att lämna sitt alldeles nyfödda barn i över två timmar för o bli ihopsydd... pappa fick sitta kvar m ett litet knytt o försöka trösta o värma.

sen fick vi som tur var ett familjerum på bb. hallelujah! hade nog inte klarat av att kärleken skulle bli tvungen o åka hem. levde där i vår lilla bubbla. väldigt söt personal som tog otroligt väl hand om en, skönt o bara kunna trycka på en knapp o be om hjälp!

efter alla undersökningar o tester under onsdagen o igår förmiddag så fick vi grönt ljus för o få åka hem! delad känsla, läskigt o lämna trygga bubblan på bb o samtidigt längtade vi så efter o få komma hem till vårat eget. första turen i bilbarnsstolen var en pärs för tjejen, hon skrek o skrek. o somnade haha! overkligt att komma hem o stänga dörren om oss. välkommen hem Ellen!

första natten hemma gick bra. jag gick o lade mig med henne kring kl.21.30 o vi båda toksomnade. sen vaknade jag upp, o klockan var 01.30! hon hade inte vaknat en enda gång. o kärleken påstår att jag jinxade det genom o vara så glad över det, för se då bestämde hon sig för att hon skulle vakna varje timme o ville ha mat fram till kl.08 när vi gick upp.

alla i kärlekens familj ligger däckade i förkylning, så inget besök därifrån ännu. förutom gammelfarmor som var förbi en sväng idag o lämnade gudagod mat hon lagat. imorgon kommer mina systrar o hälsar på. ska bli mysigt.

jag är så kär, så kär i detta lilla barn. o idag firar jag o kärleken vår 4årsdag. vi lyxar till det m god mat o B&J-glass till efterrätt. kanske, kanske orkar vi stanna uppe o se klart en hel film innan vi somnar m vår underbara lilla dotter(!!!) emellan oss i sängen.

12 kommentarer:

yllet sa...

Men vilken lite ljuvlig prinsessa ni fått!! Sämre 4årsfirande kan man tänka sig va? :D

miss cloudberry sa...

åhhhh helt fantastiskt! jag längtar efter dig, robin och ellen.

Hanna sa...

Nu dog jag litegrann. Herregud vilket sötsnöre ni fått! Hon är ju inte ens sådär fulsöt som nyfödda brukar vara - utan BARA söööt!

Aouch med bristningarna - hoppas det läker fint och fort! Vad skönt ändå att förlossningen kom igång av sig själv och att epiduralen gav bra effekt.

Grattis på fyraårsdagen!

Jessica sa...

yllet; tack! hihi ja jag är rätt nöjd m min 4årsdag :)

miss cloudbery; du får se till o pallra dig hit en kväll efter jobbet hjärtat :)

Jessica sa...

hanna; haha söta du, "fulsöt". jag kan ju inte annat än o hålla med, hon är det sötaste jag sett. måhända jag är partisk ;) salma o leo får konkurrens!

Anonym sa...

men det låter nästan som min förlossning på pricken juu..

värkarna började kvart i tolv på natten... 11 dagen efter helt öppen... och sen kom han iofs 11.34 och sen operation..

skönt att ni mår bra iaf.och ljuvligt söt :)

Definitivt preggo sa...

Men å, vad fin hon är!

Anonym sa...

Jag är obeskrivligt glad för er skull!!! Grattis grattis Jessica, jag blir helt rörd av tanken :) Grymt bra jobbat båda två att ni skapade en så fin liten tjej!

C sa...

Aj i hjärtat. Lillplutt. Otroligt söt. Grattis igen!

Anonym sa...

Åååh va söt!!! Definitivt inte fulsöt, bara söt! Precis som Mira:-) Och grattis på 4-årsdagen!!

Sara sa...

Intressant att få höra om hur Ellen kom till världen :) Hon är fantastiskt söt!

Anonym sa...

Underbara mirakel! Vad fin hon är! Stort grattis!
Kram