måndag, juli 14, 2008

vem ska man tro på , tro på, tro på?

jag o kärleken var på bröllop + dop i lördags. en barndomskompis till R som han inte träffat på länge. jag hade aldrig träffat vare sig brud eller brudgum. svårt o veta vad man ska köpa i present. till brudparet köpte vi en bongo-box o till lillkillen som skulle döpas köpte vi en liten träleksak o bok lämplig för 0-1 år. fick skämmas lite när det visade sig att ungen var 2 år.... jaja... ;)

vigseln o dopet var jättevackert o stämningsfullt. men jag kan verkligen känna att jag själv inte vill gifta mig i kyrkan. iaf inte om det måste vara så mycket kristet snack haha! det känns lite som hyckleri att sjunga psalmer, be och svära sig den kristna tron trogen. när jag inte är kristen för fem öre. o likadant vad det gäller dop. jag vill att mitt barn ska ha den möjligheten att kunna välja själv.

varken jag eller mina två systrar blev döpta när vi var små. jag valde att göra det i samband när jag konfirmerade mig. då vet jag inte om jag upplevde en tid av tro, eller iaf ett sökande efter svar. idag vet jag inte vad jag tror på. som de flesta svenskar. "jag tror på....något".

vad tror ni på?

3 kommentarer:

Anonym sa...

jag tror på inget. tycker att livet är till för att levas för det är kort. efter jordelivet kommer inget. dock om jag skulle välja något att tro på är det karman. gott ska komma till dem som gör gott o vice versa. så är det tyvärr inte.

dubbeltänk sa...

jag läste en gång att sannolikheten för att vår jord skulle hamna där den hamnade och utvecklas som den gjort efter big bang, är ungefär lika stor som om man hade ett 10 000 - bitars pussel och slängde det rakt upp i luften....och alla bitar landade så att pusslet blev helt. det får mig att vilja tro på att en större tanke finns bakom. och därmed mening. typ..."något" iaf. :)

Jessica sa...

lina; gott kommer iaf till dig o mig, för vi är godast! o snyggast ;)

dubbeltänk; oh pussel. det var en häftig tanke. mm jag tror också på det där "något", det är vanligt ;)